.png)
Czy mogę zakupić dmuchańca z postacią z bajki?
Art. 17. [Zakres autorskich praw majątkowych]
Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, twórcy przysługuje wyłączne prawo do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu. [1]
Powyższy zapis Ustawy można przełożyć na język użytkowy następująco: Jeżeli podmiot świadczący komercyjne usługi i treści wykorzystuje wizerunek, musi on mieć na to pisemną zgodę autora. W uproszczeniu nazywa się to „umowa licencyjna”.
Utarło się przesłanie, że: „Disney nigdy nie przegrywa„.
Najlepszym potwierdzeniem na wykorzystanie prawa przytoczonej Ustawy jest koncern Walta Disneya (Disney). Firma ta znana jest z bardzo restrykcyjnych zasad wykorzystania znanej postaci myszy na całym świecie. W działaniach są bardzo agresywni, bezwzględnie eliminowane są wszelkie próby wykorzystania wizerunku każdej postaci z produkcji tej firmy. Ochrona praw autorskich jest priorytetem dla Disney, broniona jest bardzo mocno. Ponad 100 lat tradycji nie może zostać zagarnięte przez nieuczciwych i samozwańczych „autorów” treści, które w całości należą do korporacji Disney. [2]
Walt Disney był wizjonerem i pomysłodawcą swoich postaci. Pierwszą był Królik Oswald. W 1927 r. wyemitowano 26 odcinków telewizyjnych bajki. Pomimo tego, że W.Disney był autorem wykreowanej postaci, nie dochodził swoich praw przed dystrybutorem, który emitował serię bajek z Królikiem Oswaldem. Ten jednak wykazał się przebiegłością i w tajemnicy zakupił wszystkie prawa do wykorzystywania wymyślonej przez W.Disneya postaci.
Firma i jej przedstawiciele odtąd dbali o utrzymanie niezależności i zdecydowali się na zatrudnianie na własnych warunkach rysowników oraz pomysłodawców. Do każdej umowy tworzone były dodatkowe zapisy, które chroniły autora sławnej myszki przed nieuczciwym wykorzystaniem jego własności intelektualnej. Tym sposobem w branży komercyjnej, telewizyjnej i rozrywkowej mówi się wprost: „Disney nigdy nie przegrywa…” Więcej o teji innych historiach, przeczytasz TUTAJ
Czy mogę wykorzystać motyw postaci z bajki w celach niekomercyjnych?
1) Tylko użytek osobisty
Prawo autorskie jest bardzo obszerne. Zakłada także możliwość wykorzystania treści, utworu lub wizerunku tylko i wyłącznie na użytek osobisty. Zabronione jest zarabianie na produkcie, który prezentuje licencjonowany wizerunek.
W przełożeniu na język użytkowy oznacza to, że legalnie możesz wnieść wiele uśmiechu w życie rodzinne i śpiewać piosenki z bajek w czasie urodzin dziecka. Jeżeli Twoja pociecha poprosi o tort z motywem ulubionych postaci z bajek, możesz spełnić jego marzenie. Masz prawo wykorzystywać wizerunki postaci z bajek na własny użytek, jednocześnie nie czerpiąc korzyści materialnych z faktu posługiwania się takim wizerunkiem.
2) Wykorzystanie wizerunku w celach humorystycznych
Ciekawym sposobem na wykorzystanie prawnie zastrzeżonych znaków jest parodia. Można wykorzystać motyw postaci z bajki, dopisując do niej zabawny tekst lub historię. Przerobienie kadru z filmu w celach humorystycznych nie jest łamaniem prawa. Warunkiem jest zastosowanie jedynie humorystyczne. Jeżeli przerobiona grafika będzie odsprzedawana, jest to jednoznaczne z potwierdzeniem prawa do wykorzystywania wizerunku.
Bohaterzy bajek są chronieni znakami towarowymi
Znaczna część wytwórni filmowych poszła o krok dalej. Swoje postaci z bajek chronią dodatkowo poprzez ich rejestrację jako znak towarowy. Ochrona znaku towarowego nie posiada daty przedawnienia. Należy jednak zaznaczyć, że znak towarowy musi mieć potwierdzenie i odnowienie co 10 lat.
Powodem takiego działania jest fakt, iż prawo autorsko majątkowe wygasa po 70 latach od śmierci autora treści. Wytwórnie za wszelką cenę chcą zachować autonomie i pełnie praw do wyprodukowanych postaci.
Rejestracja wizerunku jako znaku towarowego ułatwia rozwiązywać spory, kto jest prawomocnym właścicielem znaku towarowego. Koncerny, które wykorzystują bezprawnie licencjonowane postaci, niemal natychmiast muszą usuwać ze swojego asortymentu zastrzeżone znaki towarowe.
Poniżej przykłady postaci z bajek, które zarejestrowano jako znaki towarowe
Czy mogę przerobić już istniejący znak towarowy?
Po przeczytaniu powyższych informacji, odpowiedzi są dwie:
- komercyjne wykorzystanie postaci bajkowych = zgoda prawna (zakup licencji)
- niekomercyjny użytek = możliwość wykorzystania bez zgody prawnej
W wiadomościach od naszych Klientów często pojawiały się dodatkowe pytania. Między innymi o możliwość przerobienia, modyfikacji i zmiany już istniejących postaci z bajek. Nie rekomendujemy takiego zabiegu. Warto pamiętać, że właścicielami takich postaci są ogromne koncerny, które posługują się rzeszą specjalistów od wizerunku i prawników. W przypadku chęci zakupienia dmuchańca w motywie bajkowym ze znanymi postaciami zdecydowanie polecamy przemyślenie tego zakupu. W katalogu GunGan można odnaleźć ponad 10 motywów, które są prawnie chronione. Posiadamy do nich prawa autorskie. Gwarantujemy, że wyprodukowane przez nas dmuchańce nie są objęte prawami autorskimi podmiotu zewnętrznego. Dokonując zakupu w naszym sklepie internetowym, mają Państwo 100% pewności, że towar jest legalny i nie narusza Prawa Autorskiego żadnego przedstawiciela koncernu. Działamy legalnie, wystrzegamy się przerabiania i modyfikowania już stworzonych projektów przez inne podmioty. Zachowujemy zdrowy rozsądek, nie przyjmujemy zleceń na odwzorowywanie konkurencyjnych motywów. Nie prowadzimy sprzedaży dmuchańców w motywach bajkowych z wykorzystaniem znanych postaci ze znanych bajek. Szczególnie zwracamy uwagę na przestrzeganie prawa europejskiego i międzynarodowego. Szanujemy własność intelektualną i artystyczną największych twórców postaci minionych lat. Wraz z zespołem projektantów i specjalistów ds. komunikacji uzgadniamy motywy i wizerunki, jakie umieszczane są finalnie na dmuchańcach. Firma GunGan dba o bezpieczeństwo swoich klientów.



Na jakie bajki udzielane są licencje?
Wykorzystywanie postaci z bajek jest znane i powszechne. Nie znaczy to jednak, że każdy bezwiednie może zarabiać na postaciach z bajek. Zjawisko posługiwania się wizerunkiem w celach komercyjnych nazywane jest merchandising.[1]
Poniższe tytuły wykorzystywane są przy udzielaniu licencji na wizerunek:
Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków (1937), Pinokio (1940), Dumbo (1941), Bambi (1942), Kopciuszek (1950), Alicja w Krainie Czarów (1951), Piotruś Pan (1953), Zakochany kundel (1955), Śpiąca królewna (1959), 101 dalmatyńczyków (1961), Księga dżungli (1967), Robin Hood (1973), Kto wrobił królika Rogera? (1988), Mała Syrenka (1989), Piękna i Bestia (1991), Aladyn (1992), Król Lew (1994), Pocahontas (1995), Dzwonnik z Notre Dame (1996), Piękna i Bestia. Zaczarowane Święta (1997), Herkules (1997), Król Lew II: Czas Simby (1998), Tarzan (1999),
Piotruś Pan: Wielki powrót (2002), Księga dżungli 2 (2003), Mój brat niedźwiedź (2003), Król Lew III: Hakuna matata (2004), Pupilek (2004), Opowieść wigilijna (2009), Kraina lodu (2013), Kubuś Puchatek i miododajne drzewo (1966), Kubuś Puchatek i rozbrykany Tygrys (1974), Przygody Kubusia Puchatka (1977), Tygrys i przyjaciele (2000), Puchatkowego Nowego Roku (2002), Prosiaczek i przyjaciele (2003), Maleństwo i przyjaciele (2004), Kubuś i Hefalumpy (2005), Kubuś i przyjaciele (2011), Filmy o Myszce Miki, Donaldzie i Goofym, Toy Story (1995), Dawno temu w trawie (1998), Gdzie jest Nemo? (2003), Auta (2006), Gdzie jest Dory? (2016)
Tom i Jerry, Looney Tunes, Scooby Doo, Superman, Batman, Harry Potter, The Flintstones, Jetsonowie, Catwoman, Zielona Latarnia (Green Lantern), King Kong, Epoka lodowcowa, Rio, Family Guy, Simpsonowie, Alvin i wiewiórki, Futurama, Tajemnica Zielonego Królewstwa, Angry Birds, Hotel Transylvania, Bing, Winx Club, Filly, Supa Strikas, Jeźdźcy smoków, Jak wytresować smoka?
Bolek i Lolek, Reksio, Muminki, Denis rozrabiaka, Mrówka Z, Książę Egiptu, Droga do El Dorado, Uciekające kurczaki, Shrek, Mustang z Dzikiej Doliny, Sindbad: Legenda siedmiu mórz, Shrek 2, Rybki z ferajny, Madagaskar, Wallace i Gromit: Klątwa królika, Skok przez płot, Wpuszczony w kanał, Shrek 3, Film o pszczołach, Kung Fu Panda, Madagaskar 2, Potwory kontra Obcy, Jak wytresować smoka, Shrek Forever, Megamocny, Kung Fu Panda 2, Kot w butach, Madagaskar 3, Strażnicy Marzeń, Krudowie, Turbo, Pan Peabody i Sherman, Jak wytresować smoka 2, Pingwiny z Madagaskaru, Dom, Kung Fu Panda 3, Trolle, Dzieciak rządzi, Kapitan Majtas: Pierwszy wielki film[2]
Ile kosztuje licencja na postacie z bajek?
Po stronie sprzedawcy leży obowiązek doprecyzowania i podpisania stosownych umów z przedstawicielem Wytwórni (firmy). Klient, kupując produkt od producenta, powinien mieć pełne prawo wykorzystywania produktu w celach komercyjnych. Ponadto, przy podpisaniu umowy na wykorzystanie wizerunku sporządzana jest umowa o zachowaniu poufności (NDA). Zgodnie z naszą wiedzą (na rok 2022), żaden z polskich sprzedawców dmuchańców nie posiada licencji na wykorzystywanie wizerunku postaci z bajek. Szczególnie ważną informacją jest fakt, iż firmy takie jak; SPIN MASTER, NICKELODEON czy ILLUMINATI, według naszej najlepszej wiedzy nie udzielają zgody na wykorzystywanie wizerunku postaci z ich seriali animowanych do produkcji dmuchańców. Kupując dmuchańca w motywach postaci, którymi właścicielami są powyższe firmy (i inne) ryzykujesz naniesieniem grzywny i procesem sądowym na wniosek wytwórni.
Współpraca z licencjodawcami
Nie ma możliwości zaproponowania wytwórni, by ta narysowała na specjalne życzenie postaci sygnowanej autorstwem danej firmy. Wykorzystanie wizerunku postaci wymaga pisemnej zgody licencjodawcy na wykorzystywanie ich własności intelektualnej. Naruszenie wizerunku poprzez nieautoryzowane wykorzystanie postaci na dmuchańcach jest przestępstwem.
Podsumowanie
Licencja na wykorzystywanie postaci z bajek wymaga pisemnej zgody autora lub jego przedstawiciela. Koszt zakupu licencji jest przedmiotem poufnych rozmów i podpisania dokumentu NDA[1] (poufność biznesowa). Zakup dmuchańca z postaciami, które chronione są prawami autorskimi i zastrzeżone są znakiem towarowym, może grozić prawnymi konsekwencjami. Prawo do wizerunku posiada autor lub korporacja reprezentująca autora dzieła i/lub własności intelektualnej. Zezwolenie na rozpowszechnianie wizerunku można otrzymać drogą konsultacji, mediacji i argumentacji z przedstawicielem firmy.
Naszym zadaniem jest niesienie rzetelnych informacji oraz opieka nad naszymi Klientami, którzy są dla nas inspiracją i motorem napędowym. Szczerze polecamy przemyślenie zakupu dmuchańca lub atrakcji dmuchanej w motywie Myszki Mickey, Psiego Patrolu, Minionków, i wszystkich innych postaci ze znanych bajek. Zgodnie z naszą wiedzą, korporacje i wytwórnie nie udzielają zgody na wykorzystywanie wizerunku postaci z bajek przy produkcji dmuchańców. Co za tym idzie, wszystkie proponowane w sieci produkty dmuchane z printem postaci ze znanych bajek nie są licencjonowane. Producent ponosi pełną odpowiedzialność za dopuszczenie do użytku komercyjnego produktu, który jest niezgodny z powszechnie obowiązującym prawem. Klient, który zdecyduje się na zakup dmuchańca bez licencji wizerunku, może zostać także pociągnięty do odpowiedzialności ze względu na pozyskiwanie korzyści majątkowej (działanie komercyjne) z wykorzystaniem zastrzeżonych znaków i postaci.
Klikając w przycisk "Subskrybuj" wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych w celu przesyłania Newslettera zawierającego informacje handlowe i marketingowe.